tiistai 24. toukokuuta 2016

hyundai i30 moniurahihnan vaihto

Sain tehtäväkseni vaihtaa hyundaihin moniurahihnan, koska vanha hihna oli mennyt poikki. aloitin työt tulostamalla hihnan vaihto ohjeet josta näkyy miten hihna kiertää siellä ja kertoo mitä pitää irrottaa edestä jotta saa homman hoidettua. Elikkä ensin konepelti ylös ja moottorin suoja lärpäke pois sitten nostetaan autoja vähän ja irrotetaan rengas pois ja sitten moottorin alasuojus pois. Paine ilmalla puhaltelin roskia pois hihnapyörien välistä ja otin vanhat kumin pätkät pois mitä oli jäänyt vanhasta hihnasta katketessaan. Sen jälkeen katsoin ohjeesta hihnan kulun ja aloin asentaa hihnaa paikalleen. Kun hihna oli laitettu paikalleen kasataan osat mitkä piti irrottaa ja auto käyntiin ja katsotaan, että kaikki toimii.

tiistai 3. toukokuuta 2016

Toyota hiacen jakopääremppaa

Homma lähti käyntiin että puretaan kaikki edessä olevat osat kuten tuulettimen suojamuovi edestä, ohjaus tehostimen pultit poies, vesi letku, pari putken kiinnikettä että sai tilaa touhuta. Sen jälkeen jakopää koppa pois jotta nähdään hihna, kun koppa otettu pois edestä pyöritetään moottorin ajoitus merkit kohdalleen sitten hihnan kiristimet pois ja vanha hihna pois. Tähän asti pääsin tänään jatkoa tulee blogiin, kun homma edistyy.

maanantai 21. maaliskuuta 2016

Top paikka

Olin topissa Lehikoisen Arin Autokorjaamolla 8.2.2016- 4.3.2016 välisenä aikana. Topissa oli hommia aika paljon, jotta ei kerennyt olemaan hirveästi jouten, koska edellinen työntekijä oli ottanut hatkat juuri ennen minun tuloa. Siitä syystäkin olin aika paljon itsekseni, koska työnantajalla on myös muitakin eri toimialoja. Sain ohjeet ja tein kaikki, mitä osasin. Hommia oli joka lähtöön, että ei ollut samanlaista työpäivää. Opin työssäoppimisjaksolla todella paljon, joita voin hyödyntää jatkossa ja olen hyödyntänyt.

tiistai 12. tammikuuta 2016

Ladan käännetyt peltivanteet

Veljen Ladaan tehtiin käännetyt vanteet. Alla on kuvia, miten homma tehdään, mutta tässä olisi yksi vanne jo tehtynä, koska unohtui ottaa kuvia projektin edistyessä.













Lokariauto projekti

Elikkä juu; hankin itselleni lokariauton projektiksi. Autosta uuppui tekniikka ja jarrut sun muut olivat rikki, joten aika alusta lähdettiin liikkeelle. Moottoriksi laitoin 110 cm³:n kiinalaisen moottorin. Tähän tekniikka vaihtuu 125 cm³:sta kaksitahti moottorin, kunhan hankin moottorin. Skootterista laitoin etujarrut tähän taka-akselille ja levyn ja satulan käsijarruksi. Pappatunturin valopuolan muokkasin tälle magneetolle sopivaksi ja valoille sähköt on myös skootterista. Penkkiäkään ei ollut, joten muokkasin tavallisen penkin sopivaksi tähän.


Ohjauksen korjausta
Moottorin paikan suunnittelua ja kiinnikkeen hitsaaminen.


Moottorin toinen kiinnikekohta.
Käsijarru, joka on peräisin skootterista.
Penkin hitsuuttelua.
Rattaat, levyjarru ja satulan suunnittelua ja asennusta


Lokariautoon koppa joka on Saab 900 turbo.








Magneettoon muokkasin Pappatunturin valopuolan jotta saa valot     





Ketjut ja rattaan ja jarrut valmiita

Vaihdekeppi

Kytkin ja kaasupolkimet

3 mm:n pellistä tein uuden pohjan.

Valmis



torstai 2. huhtikuuta 2015

Vw Golf virtalukon pohjan irrotus

Ensiksi irrotetaan ratin alla oleva suojus. Se on 4 pultilla kiinni. Sen jälkeen pääsee irrottamaan virtalukon pohjan johtoliittimen. Pohja on kiinni todella pienillä pulteilla. Kun pultit on otettu irti, niin pohja lähtee vetämällä pois. Kannattaa myös merkitä pohjan asento, niin osaa uuden laittaa oikein.

Liitin lähtee kun pinkkejä saparoita nostaa ja vetää saman aikaisesti.


Elikkä nuin

Ja pohja vedetään tuolta virtalukon reiästä pois.


torstai 26. maaliskuuta 2015

JARRUT











Tässä on jarruneste purkki dot4. dot3,4,5 ovat glykoli/boraattipohjaisia ja dot 5 on silikonipohjainen neste ja niitä ei pidä sekoittaa keskenään, sillä niistä tulee puuroa. Jarrunesteet kannattaa vaihtaa 1-2 vuoden välein, sillä neste imee itseensä vettä, jolloin jarruputket ruostuvat ja nesteen kiehumispiste laskee.


 Jarrupalat,levyt ja satula. Mäntä painaa palat kiinni levyyn, jolloin auto pysähtyy.

 Jarruletku siellä neste kulkee

 Jarruputki sielläkin jarruneste kulkee

 Jarrukengät,liukutapit ja jarrusatula

 Käsijarruvaijerin pätkä. Vetää kengät kiinni levyn rumpuun.

Käsijarruvaijerin mekanismi ohjastaa vaijereita liikkumaan.

 Jarrurumpu

 Jarrunestesäiliö, jarrutehostin säiliön takana ja ehkä kuvassa myös alipaineletku ja alla jarrupääsylinteri.
 Pyörännopeustunnistin ainakin sen johto.
 ABS-hydrauliyksikkö







JARRUSYLINTERI