tiistai 24. toukokuuta 2016
hyundai i30 moniurahihnan vaihto
Sain tehtäväkseni vaihtaa hyundaihin moniurahihnan, koska vanha hihna oli mennyt poikki. aloitin työt tulostamalla hihnan vaihto ohjeet josta näkyy miten hihna kiertää siellä ja kertoo mitä pitää irrottaa edestä jotta saa homman hoidettua. Elikkä ensin konepelti ylös ja moottorin suoja lärpäke pois sitten nostetaan autoja vähän ja irrotetaan rengas pois ja sitten moottorin alasuojus pois. Paine ilmalla puhaltelin roskia pois hihnapyörien välistä ja otin vanhat kumin pätkät pois mitä oli jäänyt vanhasta hihnasta katketessaan. Sen jälkeen katsoin ohjeesta hihnan kulun ja aloin asentaa hihnaa paikalleen. Kun hihna oli laitettu paikalleen kasataan osat mitkä piti irrottaa ja auto käyntiin ja katsotaan, että kaikki toimii.
tiistai 3. toukokuuta 2016
Toyota hiacen jakopääremppaa
Homma lähti käyntiin että puretaan kaikki edessä olevat osat kuten tuulettimen suojamuovi edestä, ohjaus tehostimen pultit poies, vesi letku, pari putken kiinnikettä että sai tilaa touhuta. Sen jälkeen jakopää koppa pois jotta nähdään hihna, kun koppa otettu pois edestä pyöritetään moottorin ajoitus merkit kohdalleen sitten hihnan kiristimet pois ja vanha hihna pois. Tähän asti pääsin tänään jatkoa tulee blogiin, kun homma edistyy.
maanantai 21. maaliskuuta 2016
Top paikka
Olin topissa Lehikoisen Arin Autokorjaamolla 8.2.2016- 4.3.2016 välisenä aikana. Topissa oli hommia aika paljon, jotta ei kerennyt olemaan hirveästi jouten, koska edellinen työntekijä oli ottanut hatkat juuri ennen minun tuloa. Siitä syystäkin olin aika paljon itsekseni, koska työnantajalla on myös muitakin eri toimialoja. Sain ohjeet ja tein kaikki, mitä osasin. Hommia oli joka lähtöön, että ei ollut samanlaista työpäivää. Opin työssäoppimisjaksolla todella paljon, joita voin hyödyntää jatkossa ja olen hyödyntänyt.
tiistai 12. tammikuuta 2016
Ladan käännetyt peltivanteet
Veljen Ladaan tehtiin käännetyt vanteet. Alla on kuvia, miten homma tehdään, mutta tässä olisi yksi vanne jo tehtynä, koska unohtui ottaa kuvia projektin edistyessä.
Lokariauto projekti
Elikkä juu; hankin itselleni lokariauton projektiksi. Autosta uuppui tekniikka ja jarrut sun muut olivat rikki, joten aika alusta lähdettiin liikkeelle. Moottoriksi laitoin 110
cm³:n kiinalaisen moottorin. Tähän tekniikka vaihtuu 125 cm³:sta kaksitahti moottorin, kunhan hankin moottorin. Skootterista laitoin etujarrut tähän taka-akselille ja levyn ja satulan käsijarruksi. Pappatunturin valopuolan muokkasin tälle magneetolle sopivaksi ja valoille sähköt on myös skootterista. Penkkiäkään ei ollut, joten muokkasin tavallisen penkin sopivaksi tähän.
![]() |
Ohjauksen korjausta |
![]() |
Moottorin paikan suunnittelua ja kiinnikkeen hitsaaminen. |
![]() |
Moottorin toinen kiinnikekohta. |
![]() |
Käsijarru, joka on peräisin skootterista. |
![]() |
Penkin hitsuuttelua. |
![]() |
Rattaat, levyjarru ja satulan suunnittelua ja asennusta |
![]() |
Lokariautoon koppa joka on Saab 900 turbo. |
![]() | ||||||||||
Magneettoon muokkasin Pappatunturin valopuolan jotta saa valot | . |
![]() |
Ketjut ja rattaan ja jarrut valmiita |
![]() |
Vaihdekeppi |
![]() |
Kytkin ja kaasupolkimet |
![]() |
3 mm:n pellistä tein uuden pohjan. |
![]() |
Valmis |
torstai 2. huhtikuuta 2015
Vw Golf virtalukon pohjan irrotus
Ensiksi irrotetaan ratin alla oleva suojus. Se on 4 pultilla kiinni. Sen jälkeen pääsee irrottamaan virtalukon pohjan johtoliittimen. Pohja on kiinni todella pienillä pulteilla. Kun pultit on otettu irti, niin pohja lähtee vetämällä pois. Kannattaa myös merkitä pohjan asento, niin osaa uuden laittaa oikein.
![]() |
Liitin lähtee kun pinkkejä saparoita nostaa ja vetää saman aikaisesti. |
![]() |
Elikkä nuin |
![]() |
Ja pohja vedetään tuolta virtalukon reiästä pois. |
torstai 26. maaliskuuta 2015
JARRUT
Jarrupalat,levyt ja satula. Mäntä painaa palat kiinni levyyn, jolloin auto pysähtyy.
Jarruletku siellä neste kulkee
Jarruputki sielläkin jarruneste kulkee
Jarrukengät,liukutapit ja jarrusatula
Käsijarruvaijerin pätkä. Vetää kengät kiinni levyn rumpuun.
Käsijarruvaijerin mekanismi ohjastaa vaijereita liikkumaan.
Jarrurumpu
Jarrunestesäiliö, jarrutehostin säiliön takana ja ehkä kuvassa myös alipaineletku ja alla jarrupääsylinteri.
Pyörännopeustunnistin ainakin sen johto.
ABS-hydrauliyksikkö
![]() |
JARRUSYLINTERI |
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)